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Interventionen zur Raucherentwöhnung bei Patienten mit diagnostiziertem Lungenkrebs

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Abstract

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Background

Lung cancer is one of the most common causes of death from cancer worldwide. Smoking induces and aggravates many health problems, including vascular diseases, respiratory illnesses and cancers. Tobacco smoking constitutes the most important risk factor for lung cancer. Most people with lung cancer are still active smokers at diagnosis or frequently relapse after smoking cessation. Quitting smoking is the most effective way for smokers to reduce the risk of premature death and disability. People with lung cancer may benefit from stopping smoking. Whether smoking cessation interventions are effective for people with lung cancer and whether one method of quitting is more effective than any other has not been systematically reviewed.

Objectives

To determine the effectiveness of smoking cessation programmes for people with lung cancer.

Search methods

We searched the Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL), MEDLINE (accessed via PubMed) and EMBASE up to 22 June 2015. We also searched the American Society of Clinical Oncology (ASCO) Annual Meeting proceedings, the lung cancer sections of the proceedings of the ESMO Congress, the lung cancer sections of the proceedings of the European Conference of Clinical Oncology (ECCO) Congress, the World Conference on Lung Cancer proceedings, the Society for Research on Nicotine and Tobacco Annual Meeting from 2013, the Food and Drug Administration website, the European Medicine Agency for drug registration website, the World Health Organization (WHO) International Clinical Trials Registry Platform (ICTRP) search portal, ClinicalTrials.gov, and the metaRegister of Controlled Trials (mRCT) to 1 July 2015. We applied no restriction on language of publication.

Selection criteria

We planned to include any randomised controlled trial (RCT) of any psychosocial or pharmacological smoking cessation intervention or combinations of both, compared with no intervention, a different psychosocial or pharmacological (or both) intervention or placebo for pharmacological interventions in people with lung cancer.

Data collection and analysis

Two review authors independently screened the studies from the initial search for potential trials for inclusion. We planned to use standard methodological procedures expected by Cochrane. We found no trials that met the inclusion criteria.

Main results

We identified no RCTs that met our inclusion criteria. Among the 1052 records retrieved using our search strategy, we retrieved 13 studies for further investigation. We excluded 10 trials: five trials because we could not distinguish people with lung cancer from the other participants, or the participants were not people with lung cancer, four because they were not randomised, or RCTs. We excluded one trial because, though it was completed in 2004, no results are available. We assessed three ongoing trials for inclusion when data become available.

Authors' conclusions

There were no RCTs that determined the effectiveness of any type of smoking cessation programme for people with lung cancer. There was insufficient evidence to determine whether smoking cessation interventions are effective for people with lung cancer and whether one programme is more effective than any other. People with lung cancer should be encouraged to quit smoking and offered smoking cessation interventions. However, due to the lack of RCTs, the efficacy of smoking cessation interventions for people with lung cancer cannot be evaluated and concluded. This systematic review identified a need for RCTs to explore these.

PICO

Population
Intervention
Comparison
Outcome

El uso y la enseñanza del modelo PICO están muy extendidos en el ámbito de la atención sanitaria basada en la evidencia para formular preguntas y estrategias de búsqueda y para caracterizar estudios o metanálisis clínicos. PICO son las siglas en inglés de cuatro posibles componentes de una pregunta de investigación: paciente, población o problema; intervención; comparación; desenlace (outcome).

Para saber más sobre el uso del modelo PICO, puede consultar el Manual Cochrane.

Plain language summary

Interventionen zur Raucherentwöhnung für Menschen mit Lungenkrebs

Hintergrund

Lungenkrebs ist weltweit die häufigste durch Krebs bedingte Todesursache. Tabakrauchen stellt den wichtigsten Risikofaktor für Lungenkrebs dar. Die meisten Menschen mit Lungenkrebs sind bei Diagnosestellung noch immer aktive Raucher oder werden regelmäßig nach einer Raucherentwöhnung rückfällig. Mit dem Rauchen aufzuhören ist für Raucher der wirksamste Weg das Risiko für vorzeitigen Tod oder gesundheitliche Beeinträchtigungen zu reduzieren. Interventionen zur Raucherentwöhnung können unterteilt werden, in psychosoziale Interventionen (nichtmedikamentöse Methoden, wie Ratschläge und Beratungen) und pharmakologische Interventionen (Medikamente, wie Nikotinpflaster). Von verhaltensbezogenen Maßnahmen (Methoden die das Verhalten einer Person verändern sollen) und pharmakologischen Maßnahmen wird angenommen, dass sie einander ergänzende Wirkungsmechanismen haben, und dass sie die Wahrscheinlichkeit für eine langfristige Raucherabstinenz unabhängig voneinander verbessern. Nach einer Lungenkrebsdiagnose mit dem Rauchen aufzuhören, könnte mit einer Verminderung von Mortalität (Tod), postoperativen Komplikationen, dem Wiederauftreten und der Inzidenz von einem zweiten primären Lungenkrebs und einer größeren Behandlungswirksamkeit und verbesserten Lebensqualität assoziiert werden. Interventionen zur Tabakraucherentwöhnung spielen eine wichtige Rolle für die Behandlung von Menschen mit Krebs. Derzeitige und ehemalige Raucher, vor allem die mit Lungenkrebs, sollten zur Raucherentwöhnung ermutigt werden. Jedoch ist die Wirksamkeit jeglichen Arten von Raucherentwöhnungsprogrammen für Menschen mit Lungenkrebs unklar.

Fragestellung

Unser Ziel war es, die Alltagswirksamkeit aller Arten von Raucherentwöhnungsprogrammen für Menschen mit Lungenkrebs zu untersuchen.

Hauptergebnisse

Wir durchsuchten medizinische Datenbanken bis zum 22. Juni 2015 und andere Webseiten bis zum 1. Juli 2015. Wir haben keine randomisierten kontrollierten Studien gefunden (klinische Studien, in denen Teilnehmer zufällig einer von zwei oder mehr Behandlungsgruppen zugeteilt werden), die wir in unser Review einschließen konnten. Wir haben drei noch laufende Studien gefunden, die eingeschlossen werden können, wenn die Daten verfügbar sind. Derzeit sind wir nicht in der Lage darauf schließen zu können, ob Interventionen zur Raucherentwöhnung für Menschen mit Lungenkrebs wirksam sind und ob eine Methode wirksamer ist als irgendeine andere. Menschen mit Lungenkrebs sollten zur Raucherentwöhnung ermutigt und ihnen dafür Hilfe angeboten werden, jedoch können wir für sie kein Raucherentwöhnungsprogramm empfehlen. Randomisierte kontrollierte Studien von hoher Qualität sind nötig, um diese Frage zu beantworten.

Qualität der Evidenz

Keine Studie hat unseren Einschlusskriterien entsprochen, sodass es keine Evidenz von hoher Qualität gibt.