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Multidisziplinäre Rehabilitation als Nachsorge für Frauen, die wegen Brustkrebs behandelt wurden

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Background

Breast cancer is the most common malignancy in women worldwide. Multidisciplinary rehabilitation aims to improve outcomes for women but the evidence base for its effectiveness is yet to be established.

Objectives

To assess the effects of organised multidisciplinary rehabilitation during follow‐up in women treated for breast cancer.

Search methods

We searched the Cochrane Breast Cancer Group Specialised Register, Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL) (The Cochrane Library), MEDLINE, EMBASE, CINAHL, AMED, PEDro and LILACS in December 2011.

Selection criteria

Randomised and controlled clinical trials (RCTs, CCTs, respectively) that compared multidisciplinary rehabilitation with some form of control intervention (such as a lower level or different type of intervention, minimal intervention, waiting list controls or no treatment, interventions given in different settings).

Data collection and analysis

The type of data retrieved did not allow for quantitative synthesis and therefore a narrative synthesis was provided. The methodological quality of the included studies was evaluated by three authors using the risk of bias tool.

Main results

Two RCTs, including 262 participants, met the inclusion criteria. Both trials scored poorly for methodological quality. There was 'low level' evidence that multidisciplinary rehabilitation produced short‐term gains at the levels of impairment (that is range of shoulder movement), psychosocial adjustment and quality of life after breast cancer treatment (up to 12 months). No evidence was available for the longer‐term functional outcomes for caregivers or the cost effectiveness of these programmes. It was not possible to suggest the most appropriate frequency and duration of therapy or choice of one type of intervention over another.

Authors' conclusions

There was 'low level' evidence that multidisciplinary rehabilitation can improve the outcomes of people with breast cancer in terms of functional ability, psychosocial adjustment and participation in social activities. There was no evidence available on functional gain at the level of activity. This review highlights the limitations of RCTs in rehabilitation settings and the need for high‐quality trial‐based research in this area. Regular evaluation and assessment of breast cancer survivors for rehabilitation is recommended.

PICOs

Population
Intervention
Comparison
Outcome

The PICO model is widely used and taught in evidence-based health care as a strategy for formulating questions and search strategies and for characterizing clinical studies or meta-analyses. PICO stands for four different potential components of a clinical question: Patient, Population or Problem; Intervention; Comparison; Outcome.

See more on using PICO in the Cochrane Handbook.

Zusammenfassung in einfacher Sprache

Multidisziplinäre Rehabilitation als Nachsorge für Frauen, die wegen Brustkrebs behandelt wurden

Brustkrebs ist die weltweit häufigste Krebsart bei Frauen. Die Mehrheit der Frauen, bei denen Brustkrebs diagnostiziert wurde, unterzieht sich Behandlungen mit Operationen und Strahlentherapie oder Chemotherapie beziehungsweise einer Kombination aus beidem. Trotz dieser großen Fortschritte in der Behandlung von Brustkrebs haben viele Patienten dennoch mit kurz‐ oder langfristigen Nebenwirkungen und psychischer Belastung im Zusammenhang mit der Erkrankung und Behandlung zu kämpfen, was einen erheblichen Einfluss auf ihre Lebensqualität hat. Multidisziplinäre Rehabilitation zielt darauf ab, die Ergebnisse für Frauen zu verbessern. Die Evidenzgrundlage für ihre Wirksamkeit muss jedoch noch geschaffen werden. Programme der multidisziplinären Rehabilitation sind verschieden und umfassen mehr als eine Intervention, in der Regel ausgewählt aus medizinischer, sportlicher, bildungsbezogener und psychologischer Beratung sowie unterstützenden Maßnahmen. Dieser Review wertete Studien aus, die die Auswirkungen der organisierten multidisziplinären Rehabilitation in der Nachsorge bei Frauen, die wegen Brustkrebs behandelt wurden, untersuchten.

Der Review identifizierte nur zwei randomisierte kontrollierte Studien mit 262 Patienten, die an Brustkrebs erkrankt waren. Die Daten aus diesen Studien liefern lediglich Evidenz von niedriger Qualität für kurzfristige Zugewinne im Bereich der Beeinträchtigungen (Bewegungsfreiheit der Schulter), psychosozialer Anpassung und Lebensqualität nach der Brustkrebsbehandlung durch multidisziplinäre Rehabilitation. Keine der Studien berichtete über längerfristige funktionelle Endpunkte derartiger Betreuung, die Auswirkungen auf die pflegenden Angehörigen oder die Wirtschaftlichkeit dieser Programme.

Insgesamt weisen die Ergebnisse dieses Reviews darauf hin, dass multidisziplinäre Rehabilitation nicht schädlich ist und dass körperliche Funktion und Lebensqualität kurzfristig verbessert werden könnten. Dieser Review verdeutlicht den Mangel an verlässlichen Studien auf diesem Gebiet und den Bedarf an weiterer Forschung, die auf hochwertigen Studien basiert.