Formula versus donor breast milk for feeding preterm or low birth weight infants

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  • Intervention

Authors


Abstract

Background

When sufficient maternal breast milk is not available, alternative forms of enteral nutrition for preterm or low birth weight (LBW) infants are donor breast milk or artificial formula. Donor breast milk may retain some of the non-nutritive benefits of maternal breast milk for preterm or LBW infants. However, feeding with artificial formula may ensure more consistent delivery of greater amounts of nutrients. Uncertainty exists about the balance of risks and benefits of feeding formula versus donor breast milk for preterm or LBW infants.

Objectives

To determine the effect of feeding with formula compared with donor breast milk on growth and development in preterm or low birth weight (LBW) infants.

Search methods

We used the Cochrane Neonatal search strategy, including electronic searches of the Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL; 2017, Issue 6), Ovid MEDLINE, Embase, and the Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (until 8 June 2017), as well as conference proceedings and previous reviews.

Selection criteria

Randomised or quasi-randomised controlled trials (RCTs) comparing feeding with formula versus donor breast milk in preterm or LBW infants.

Data collection and analysis

Two review authors assessed trial eligibility and risk of bias and extracted data independently. We analysed treatment effects as described in the individual trials and reported risk ratios (RRs) and risk differences (RDs) for dichotomous data, and mean differences (MDs) for continuous data, with respective 95% confidence intervals (CIs). We used a fixed-effect model in meta-analyses and explored potential causes of heterogeneity in subgroup analyses. We assessed the quality of evidence for the main comparison at the outcome level using "Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation" (GRADE) methods.

Main results

Eleven trials, in which 1809 infants participated in total, fulfilled the inclusion criteria. Four trials compared standard term formula versus donor breast milk and seven compared nutrient-enriched preterm formula versus donor breast milk. Only the four most recent trials used nutrient-fortified donor breast milk. The trials contain various weaknesses in methodological quality, specifically concerns about allocation concealment in four trials and lack of blinding in most of the trials.

Formula-fed infants had higher in-hospital rates of weight gain (mean difference (MD) 2.51, 95% confidence interval (CI) 1.93 to 3.08 g/kg/day), linear growth (MD 1.21, 95% CI 0.77 to 1.65 mm/week) and head growth (MD 0.85, 95% CI 0.47 to 1.23 mm/week). We did not find evidence of an effect on long-term growth or neurodevelopment. Formula feeding increased the risk of necrotising enterocolitis (typical risk ratio (RR) 1.87, 95% CI 1.23 to 2.85; risk difference (RD) 0.03, 95% CI 0.01 to 0.06).

The GRADE quality of evidence was moderate for rates of weight gain, linear growth, and head growth (downgraded for high levels of heterogeneity) and was moderate for neurodevelopmental disability, all-cause mortality, and necrotising enterocolitis (downgraded for imprecision).

Authors' conclusions

In preterm and LBW infants, feeding with formula compared with donor breast milk, either as a supplement to maternal expressed breast milk or as a sole diet, results in higher rates of weight gain, linear growth, and head growth and a higher risk of developing necrotising enterocolitis. The trial data do not show an effect on all-cause mortality, or on long-term growth or neurodevelopment.

Plain language summary

Formula versus donor breast milk for feeding preterm or low birth weight infants

Review question

When a mother's own breast milk is not available, does feeding preterm or low birth weight infants with formula rather than donor breast milk affect digestion and growth and the risk of severe bowel problems?

Background

Preterm infants often find artificial formula more difficult to digest than human milk, and concerns exist that formula could increase the risk of severe bowel problems. If preterm infants are fed with donor breast milk (when a mother's own breast milk is insufficient or unavailable), rather than an artificial formula, this might reduce the risk of these problems. Donor breast milk, however, is more expensive than many formulas, and may not contain sufficient amounts of key nutrients to ensure optimal growth for preterm or low birth weight infants. Given these concerns, we have reviewed all of the available evidence from clinical trials that compared formula versus donor breast milk for feeding preterm or low birth weight infants.

Study characteristics

In searches up to June 2017, we found 11 completed trials (including more than 1800 infants). Most trials, particularly those trials conducted more recently, used reliable methods.

Key results

The combined analysis of data from these trials shows that feeding with formula increases rates of growth during the hospital stay, but is associated with a higher risk of developing the severe gut disorder called 'necrotising enterocolitis'. There is no evidence of an effect on survival or longer-term growth and development.

Conclusions

The currently available evidence suggests that feeding preterm infants with artificial formula (rather than donor breast milk when mother's own breast milk is not available) is associated with faster rates of growth, but with a near-doubling of the risk of developing necrotising enterocolitis. Further, larger trials could provide stronger and more precise evidence to help clinicians and families make informed choices about this issue. Currently, five such trials (including more than 1200 infants) are ongoing internationally, and we plan to include the data from these trials in this review when these become available.

淺顯易懂的口語結論

對早產兒或低出生體重嬰兒給予配方奶或捐贈母奶的比較

文獻回顧問題

當母乳乳量不足而使用配方奶而非捐贈母奶哺餵早產兒或低出生體重嬰兒,是否影響嬰兒的消化與生長,及發生嚴重腸道問題的風險??

研究背景

早產兒被發現哺餵配方奶較哺餵母乳,容易有消化不良的問題,且有增加嚴重腸道問題的風險疑慮。 使用捐贈母乳(當母親母乳乳量不足或不能使用時) 哺餵早產兒時,而非配方奶,可能可降低這些問題的風險。然而,捐贈母乳相較於許多市售配方奶更加昂貴,且可能不含足量關鍵營養素,以確保提供早產兒或低出生體重嬰兒最佳的生長狀況。考量這些問題,我們對所有現有臨床試驗證據進行了回顧,比較配方奶和捐贈母乳餵養早產兒或低體重嬰兒的情況。

研究特點

我們發現在2017年6月前,有11個完成的臨床試驗(共1800名以上的嬰兒參與),大多數的臨床試驗使用可靠的研究方法,特別是那些近期的試驗。

主要成果

這些臨床試驗研究結果的綜合分析顯示,哺餵配方奶會增加嬰兒在住院期間的生長率,但也和稱為“壞死性腸炎”的嚴重腸道疾病,有較高的發生風險。目前沒有證據顯示會影響嬰兒的存活或長期的生長和發育。

結論

近期的證據顯示,給予早產兒配方奶(而非捐贈母乳,當母體無法提供母乳時),與嬰兒的較高生長速度相關,但其發生壞死性腸炎的風險則增加將近一倍。為了協助臨床醫生和家屬對此議題做出明智的選擇,未來需更進一步的大型臨床試驗,來提供更強力且更精確的證據。目前,國際上尚有5個此類型的臨床試驗正在進行(共含1200名以上的嬰兒)。當這些試驗取得結果後,我們計劃將這些試驗數據納入此文獻回顧中,藉以更新結果。

譯註

翻譯者:劉依儒 Yi Ru Liu
服務單位:台灣素食營養學會職稱:營養專員 本翻譯計畫由臺北醫學大學考科藍臺灣研究中心(Cochrane Taiwan)、台灣實證醫學學會及東亞考科藍聯盟(EACA)統籌執行 聯絡E-mail:cochranetaiwan@tmu.edu.tw

Laienverständliche Zusammenfassung

Formelmilch im Vergleich zu gespendeter Muttermilch zur Ernährung von Frühchen oder Säuglingen mit niedrigem Geburtsgewicht

Fragestellung

Wenn die eigene Brustmilch einer Mutter nicht vorhanden ist, hat dann die Ernährung von Frühchen oder Säuglingen mit niedrigem Geburtsgewicht mit Formelmilch statt gespendeter Muttermilch einen Einfluss auf Verdauung und Wachstum und das Risiko für schwere Darmprobleme?

Hintergrund

Für Frühchen ist es oftmals schwerer, künstliche Formelmilch zu verdauen als Muttermilch und es bestehen Bedenken, dass Formelmilch das Risiko für schwere Darmprobleme erhöhen könnte. Wenn Frühchen mit gespendeter Muttermilch (wenn die Muttermilch der Mutter nicht ausreichend oder nicht verfügbar ist) anstelle von künstlicher Formelmilch gefüttert werden, könnte dies das Risiko für diese Probleme senken. Gespendete Muttermilch ist jedoch teurer als viele Formelmilcharten und enthält möglicherweise keine ausreichenden Mengen wichtiger Nährstoffe für das optimale Wachstum von Frühchen oder Säuglingen mit niedrigem Geburtsgewicht. Aufgrund dieser Bedenken haben wir die gesamte verfügbare Evidenz aus klinischen Studien überprüft, die Formelmilch mit gespendeter Muttermilch für die Ernährung von Frühchen oder Säuglingen mit niedrigem Geburtsgewicht verglichen haben.

Studienmerkmale

Bei der Recherche bis zum Juni 2017 haben wir 11 abgeschlossene Studien gefunden (mit mehr als 1800 Säuglingen). Die meisten, insbesondere die erst kürzlich durchgeführten Studien, verwendeten verlässliche Methoden.

Hauptergebnisse

Die kombinierte Analyse der Daten dieser Studien zeigt, dass die Ernährung mit Formelmilch die Wachstumsraten während des Krankenhausaufenthaltes erhöht, aber mit einem höheren Risiko für die Entwicklung einer schweren Darmerkrankung namens „nekrotisierende Enterokolitis“ assoziiert ist. Es gibt keine Evidenz für eine Auswirkung auf das Überleben oder längerfristiges Wachstum und Entwicklung.

Schlussfolgerungen

Die derzeit verfügbare Evidenz deutet darauf hin, dass die Ernährung von Frühchen mit künstlicher Formelmilch (anstatt gespendete Muttermilch zu nutzen, wenn die eigene Muttermilch der Mutter nicht verfügbar ist) mit schnelleren Wachstumsraten assoziiert ist, aber auch mit einem fast verdoppeltem Risiko für die Entwicklung nekrotisierender Enterokolitis. Weitere, größere Studien könnten verlässlichere und präzisere Evidenz liefern, um Ärzten und Familien dabei zu helfen, informierte Entscheidungen zu diesem Thema zu treffen. Derzeit sind fünf solcher Studien (mit mehr als 1200 Säuglingen) international laufend und wir planen, die Daten dieser Studien in diesen Review einzuschließen, sobald diese verfügbar sind.

Anmerkungen zur Übersetzung

J. Metzing, freigegeben durch Cochrane Deutschland